De aanbrenger schetst het probleem waarover deze wil brainstormen. Schrijf het centraal op een flip-over, whiteboard of in het midden van een groot wit vel.
Het is nuttig wanneer er 1 iemand is die de brainstorm begeleidt. Deze is voornamelijk verantwoordelijk voor het sshhtt roepen als er iemand verbaal of non-verbaal uiting geeft aan Kritische Ouder geluiden (dat kán toch niet.. etc.). De begeleider bevordert een klimaat waarin het Vrije Kind of Natuurlijke Kind de volle ruimte krijgt. Het vrije kind gebruikt zijn of haar emoties op dat moment. Enthousiasme, blijheid, droefheid, boosheid. Wanneer de begeleider deze egotoestand wil bevorderen, kan deze er voor kiezen om gezamenlijk een oefening te doen voor het brainstormen. Een oefening die het Vrije Kind activeert. Een heel simpele en effectieve is: blaas een boel ballonnen op, zet muziek aan en ga met elkaar ballonnen gooien, schoppen enzovoorts. Het mag een chaos zijn! De begeleider waakt voor de veiligheid en ruimte van het Natuurlijke Kind in de brainstormers!
Ronde 1:
We schakelen naar onze natuurlijke kind toestand. We gaan onbevangen, niet gehinderd door grenzen, realiteit en/of beperkende gedachten verzinnen wat er allemaal mogelijk in de aanwezigen opkomt betreffende het vraagstuk.
De “kritische ouder” houdt zijn mond dus!
Verbaal en non-verbaal commentaar geven wordt onmiddellijk gesshtt!
Roep zoveel mogelijk, denk niet teveel na, geniet en heb plezier in het verzinnen van allerhande ideeën!
Deze ideeën plaatst de begeleider op een flipover. Deze schrijft snel mee en geeft geen commentaar.
Schiet gezamenlijk in een wervelende energie die aanzet tot nieuwe ideeën!
Dit doe je ongeveer een minuut of 20. Hopelijk heb je een heel volle flipover met allerlei teksten. Het kan niet gek genoeg zijn!
Ronde 2:
We plaatsen een nieuwe flipover naast de volgeschreven.
De vraagsteller neemt op deze flipover de ideeën over die deze realiseerbaar vindt. Gebruik hierbij de Volwassene. Aanwezigen stellen vragen en zorgen zo dat op deze flipover ideeën komen die bruikbaar zijn (die iets doen met de vraagsteller), of die eventueel met wat werk bruikbaar zijn.
Tijdsbesteding ongeveer 20 minuten.
Ronde 3:
De vraagsteller werkt 3 ideeën uit tot ideeën die echte potentie hebben. Hij/zij geeft daarbij aan wat de argumenten zijn. Aanwezigen kunnen aanmoedigen, vragen (open vragen vooral vanuit de Volwassene), prikkelen en helpen al doende om de ideeën scherp te formuleren.
Zo krijgt de inbrenger een denktank die vanuit heel breed naar heel praktisch werkend helpen om een vraagstuk om te zetten naar een reëel en werkbaar alternatief. Succes!
Deze methode is leuk en geeft een aardig kader om op een leuke manier met de materie bezig te zijn. Je kunt deze methode natuurlijk precies zo aanpassen als voor jou lekker werkt!
hans zegt
het is een brainstorm techniek Patrick…maar vraag me af of deze veel brengt. want wat doe je als mensen niet veel roepen/als het stil valt ? niet voor iedereen is het makkelijk om naar een kinds toestand te komen. en waarom zou je alleen maar de realiseerbare ideeen gebruiken? de kans is groot dat dat alleen maar ideeen zijn die al bekend zijn, niet echt vernieuwend. juist uit de “niet realiseerbare ideeen – daar kunnen de briljantjes tussen zitten (eventueel daarover weer brainstormen). datzelfde verhaal gaat op over ideeen die echt potentie hebben – wat zijn dat dan voor ideeen? hoe kunnen we bijv. van ideeen die geen potentie hebben – ideeeen maken die wel potentie hebben – wat zijn dan de criteria ? afijn… het is goed om vrijheid / creativiteit van een kind te gebruiken – heb twijfels of de uitvoering leidt tot mooie goeie, “vrijheids”, creatieve ideeen. succes Hans
Patrick Odendaal zegt
@Hans: twijfels is prima. Heb je het al geprobeerd? Ik wel namelijk. Vaker. Juist als je er kritisch over bent, is het boeiend om het eens te proberen. 🙂
Heb nog nooit gemerkt dat mensen stil vallen. Na een tijdje merk je vaak dat de ideeën storm afneemt. Dat is natuurlijk. Daarom ook maar 20 minuten. Een goede begeleiding om de Kind toestand te vergemakkelijken is nuttig. Wanneer er veiligheid is, is een Kindtoestand heel goed haalbaar. Ook daar heb ik nog niet gemerkt dat zoiets niet lukt.
En bij brainstormen is het gebruikelijk dat je van de breedte, vanuit de meest wilde fantasieën op een moment vernauwt naar wat haalbaar is. Dat doet niets af aan creativiteit of vrijheid. Juist niet. Je wilt vanuit de creativiteit een oplossing voor je vraagstuk waar je ook daadwerkelijk iets mee kunt.
In de methode staat ook beschreven dat je op zoek gaat naar de ideeën waar je iets mee wilt (dat kan elk idee zijn) en die ga je concretiseren.